A tartalomból:
Az iskola világa mindnyájunk közös tapasztalata, hiszen éveket töltünk oktatási intézmények padjaiban. Joggal érezhetjük tehát úgy, hogy ismerjük a társadalomnak ezt az alapvető intézményét. Mészáros György könyve azonban felteszi nekünk a kérdést, hogy valóban ismerjük-e az iskolát, és jól látjuk-e társadalmi létre nevelő szerepét. Tudunk-e más szemmel, eddig nem megszokott nézőpontok alapján tekinteni rá? A szerző határozott szándéka, hogy az olvasóban kérdéseket ébresszen, és felajánljon egy olyan kritikai gondolkodási keretet, amely nem számít megszokottnak a hazai oktatásra vonatkozó értelmezésekben. Munkája kutatásra alapozott írás, amely azonban meg akar szólítani minden oktatás iránt érdeklődő embert.
MÉSZÁROS GYÖRGY – majd három éven át – két egymástól merőben eltérő iskolai közegben végzett résztvevő megfigyelésre építő (etnográfiai) kutatást, bekapcsolódva az intézmények mindennapjaiba. Az egyik egy szegregátumközeli „gettóiskola”, a másik egy átlagos, középosztálybeli diákokat befogadó középiskola. Terepnaplójából kirajzolódnak e két intézmény sajátosságai, eltérő szocializációs útjai. „De ugye jók vagyunk? Jókat írjon!” – mondják neki a gyerekek. A szerző arra mutat rá, hogy a fogalmaink arról, mit jelent jónak lenni, alapvetően társadalmilag beágyazottak, és a „Jók leszünk!” felkiáltás is a hatalomnak és a rendszernek megfelelni igyekvés ideológiai kifejeződése. Provokatív állításaival könyve elgondolkodtató látleletet nyújt a hazai oktatás valóságáról, miközben kivezető utakat világít meg egy társadalmilag tudatosabb pedagógia felé.
ePub
Letöltés
Tipp
Az ingyenes feliratkozás menüpontban pár kattintással beállíthatod, hogy az egyes kiadványokhoz, sorozatokhoz tartozó új megjelenésekkor e-mailen automatikusan értesítést kapj.